Concurrentie

Stappenplan -> MARKTONDERZOEK

De belangrijkste vraag in het concurrentieonderzoek is: Wie zijn mijn concurenten? Wanneer dat eenmaal vastgesteld is kan je je concurrenten nader onder de loep nemen met vragen als:

  • Op welke doelgroep richt je concurrent zich?
  • Welke producten of diensten hebben ze in hun assortiment?
  • Wat is hun prijs? Geven ze korting?
  • Hoe maken ze reclame? Via folders, commercials?
  • Welke concurrenten zitten waar?
  • Hoe zien de algemene voorwaarden van de concurrent er uit?
  • Hoe zie de locatie van de concurent er uit en is deze goed bereikbaar?
De gegevens die je hiermee verzameld hebt verwerk je in je marketingplan. Je onderneemt een actieplan ondermeer op basis van de uikomst van je concurrentieanalyse.

Let wel: in sommige gevallen is het juist goed om concurrentie om je heen te hebben. Zo wordt een consument die nieuwe schoenen nodig heeft bijvoorbeeld aangetrokken doordat er in 1 straat meerdere schoenenwinkels naast elkaar zijn. In dit geval stimuleert de concurrentie elkaar.

De klant wordt geleid door de volgende zaken (en in deze volgorde):

1. kwaliteit
2. service
3. prijs


Onderscheid je daarom niet van je concurrent door alleen lager in prijs te zijn. Immers de prijs van het product is men snel vergeten, maar over de goede kwaliteit wordt nog lang nagepraat.

Je concurrenten zijn daarnaast niet alleen je branchegenoten. Het is ook iedere andere onderneming waaraan de klant op dat moment zijn geld aan kan besteden. Wil je een broodjeszaak beginnen in en bepaalde straat? Dan is ook de supermarkt verderop een concurrent. Doe je onderzoek dus zo breed mogelijk en concentreer je op concurrenten in de regio en concurrenten in dezelfde branche.

Over Startersinformatie.nl
Startersinformatie.nl is het informatieve kanaal van de website StartendeOndernemers.nl. Hier vind je alle informatieve artikelen die je helpen bij het starten en runnen van je eigen bedrijf. Wil je ook lid worden en zelf starten met posten? Registreer je dan hier.

e-boekhouden