Valkuilen en misvattingen

Stappenplan -> EN VERDER

VALKUILEN

Verkeerde huisvesting

De kosten van je kantoor of bedrijfspand, maar ook de keuze van je lokatie kunnen problemen opleveren, zeker in het begin. Bijvoorbeeld wanneer je een goedkope lokatie hebt gekozen maar met te weinig passanten, een representatief kantoor maar eigenlijk veel te duur, je kantoor centraal gelegen is maar geen parkeermogelijkheden heeft of je te klein behuisd blijkt en geen uitbreidingsmogelijkheden hebt. Geef daarom genoeg aandacht aan het kiezen van je vestigingsplaats tijdens je onderzoek en in je ondernemingsplan. Begin ook tijdig met zoeken naar de juiste plek of onderzoek de plek die je op het oog hebt grondig.

Onduidelijke afspraken

Als je producten of diensten levert aan een klant kan er van alles mis gaan. Als de levering van een product bijvoorbeeld vertraging oploopt, dan kun je daarvoor aansprakelijk worden gesteld. Om die aansprakelijkheid te regelen stel je algemene voorwaarden op. In je algemene voorwaarden staan alle regels en condities die jij als bedrijf hanteert bij het leveren van je product of dienst. Deze regels heten waar het gaat om productlevering ook wel leverings- en betalingsvoorwaarden.

Financiële problemen

Vaak komen bedrijven al in de startfase in financiële problemen. Daarvoor zijn tal van oorzaken aan te wijzen: een verkeerde inschatting van de hoogte van investeringen, een verkeerde inschatting van de hoogte van de omzet en kosten, wanbetalende afnemers, te grote voorraad, te snelle aflossing op schulden en te grote privé-uitgaven. Houdt je daarom streng aan de investeringsbegroting en exploitatie- begroting die je in je ondernemingsplan hebt gemaakt. Verstuur je facturen op tijd en omntwikkel een facturering- en aanmaningbeleid. Houdt daarbij je administratie altijd goed bij.

Tegenvallende verkoop of geen opdrachten

Een onderneming ontleent zijn bestaansrecht aan de verkoop van producten of diensten. Maar wat als die verkoop niet goed op gang komt? Je krijgt vanaf het begin te maken met concurrentie, een veranderende economie en veranderende trends. Deze factoren bieden kansen, maar kunnen ook een bedreiging vormen. Zorg daarom altijd dat je goed marktonderzoek doet en de resultaten in je ondernemingsplan verwerkt. Wil je heel graag je bedrijf starten, maar zien de cijfers er eigenlijk niet goed uit, begin er dan niet aan.

De meeste startende ondernemers nemen zich voor om gedisciplineerd en actief te gaan acquireren, ziet de praktijk er vaak anders uit. Ook komt het voor dat een startende ondernemer één grote klant heeft, die vervolgens afhaakt. Naast je regulire werkzaamheden moet je als ondernemer ook in staat zijn te verkopen; je product of dienst aan de man te brengen.bVerkopen is meer dan alleen het aanbieden van een goed product of een degelijk advies. Verkopen is ook de klant helpen om tot de overtuiging te komen dat het in zijn of haar eigen belang is om ja te zeggen. Verkopen is ook het vertrouwen winnen van de klant en het opbouwen van een langdurige relatie. Ben je hier niet in thuis, volg dan een verkooptraining of cursus.

MISVATTINGEN*

Onderscheid je eerst in service en kwaliteit, dan pas in prijs

Veel starters baseren hun recht van bestaan op hun lage tarieven. Door lagere prijzen aan te bieden kiezen klanten voor hun product of dienst, zo menen zij. Echter veel belangrijker is het om een goede kwaliteit en service te bieden. Indien de starter zich met kwaliteit en service kan onderscheiden, mag het best iets meer kosten. Natuurlijk zullen klanten afhaken indien jouw prijzen beduidend hoger liggen dan die bij een concurrent. Dat de klant altijd voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten is absoluut een fabeltje. Immers, klanten zullen bij je terugkomen om de service en de kwaliteit en niet omdat jij zo lekker goedkoop was.

Neem geen opdrachten aan die je niet aan kunt

Veel starters zijn geneigd, vooral in het begin, alle opdrachten aan te nemen die zij binnen kunnen krijgen. Hierdoor komen zij in de problemen omdat zij teveel werk om handen hebben en vervolgens hun beloften niet meer na kunnen komen. Starters willen zichzelf graag bewijzen en worden overmoedig, of ze zien financieel geen andere manier. Soms is het dus zaak om nee te verkopen. Zorg dat het starterskrediet de eerste fase kan dragen, ook als er weinig opdrachten binnen komen. Op deze manier kun je de opdrachten die je wel aanneemt volgens afspraak uitvoeren en bouw je snel een goede naam op.

Neem de tijd voor een goede voorbreiding

Veel starters menen dat zij met weinig of zelfs geheel geen voorbereiding een bedrijf op kunnen starten. Ook vinden ze dat de voorbereiding niets mag kosten. Zij zien het nut van een goede voorbereiding niet in. Toch is het van belang tijd en waarnodig ook geld te investeren in een goede voorbereiding. Immers, 50% van de nieuw gestartte ondernemingen haalt de eerste vijf jaar niet en 20% haalt zelfs het eerste jaar niet. Dit ten gevolge van een gebrek aan goede voorbereiding. Deze website ondersteunt je graag bij jouw voorbereiding! Vergaar dus zoveel mogelijk informatie en stel een haalbaarheidsplan op. Indien je de informatie en aanwijzingen op deze website raadpleegt, heb je een betere slagingskans. Reken er gerust op dat een goede voorbereiding, inclusief het maken van een ondernemingsplan 3 tot 6 maanden kan duren.

Gat in de markt

Nog steeds menen veel ondernemers het gat in de markt te hebben ontdekt of denken dat het belangrijk is een gat in de markt te ontdekken. Bestaat dat wel, een gat in de markt? Bedenkt dat het gat in de markt een zeldzaamheid is: omdat het dan om een uitvinding moet gaan waarin een ieder geintersseerd is. Duidelijk zal zijn dat starters niet zo vaak met zo’n uitvinding komen. Een starter die meent een gat in de markt ontdekt te hebben denkt snel succes te hebben en in no-time rijk te worden. Als succes dan uitblijft is de teleurstelling groot. Vaak worden producten of diensten ten onrechte als gat in de markt bestempeld. Het gaat hier dan meestal om een al bestaande dienst of product dat slechts in een andere vorm wordt aangeboden.

Een voorbeeld: Een starter begint een croisanterie in een groot winkelcentrum. Concurrentie ziet hij niet, immers hij is toch de enige in deze sector? Nee! De snackbar, de pizzabakker, de shoarmazaak: het zijn allemaal concurrenten.

Ondernemen is snel rijk worden

Er zijn starters die menen dat je met een eigen bedrijf wel snel rijk zult worden. Met een onderneming kun je weliswaar goed verdienen, maar de praktijk wijst uit dat je er maar zelden rijk van wordt.

Mijn lease auto is het visitekaartje van het bedrijf

Er zijn starters die denken dat een dure lease auto het visitekaartje van het bedrijf is. Dit is niet het geval. Vaak ziet de klant de auto niet eens omdat hij verderop geparkeerd is. Bovendien zal hij zich realiseren dat hij degene is die die dure lease-auto moet betalen. Het visitekaartje van een bedrijf moet hem in de service en kwaliteit van het bedrijf zitten.

Stilstand is achteruitgang

Er is een categorie ondernemers die de ambitie hebben om een bedrijf zo groot mogelijk te laten groeien. Op zich een prima streven, echter groei hoeft niet. Het is zeker in het begin een prima, zoniet een beter streven om het bedrijf klein te houden. Een klein bedrijf is makkelijker gezond te houden. Problemen binnen het bedrijf beginnen vaak op het moment van groei, bijvoorbeeld wanneer er meer personeel aangenomen moet worden.

Onderhandelen met bank of verzekeraar is niet mogelijk

Wanneer een ondernemer zaken doet met een bank, verzekeringsmaatschappij, verhuurder van een bedrijfspand, leasemaatschappij, accountant, notaris en advocaat meent men dat hun prijzen vaak vast staan. En dat klopt dus niet. Met deze partijen kan onderhandeld worden over bijvoorbeeld rentetarieven of verzekeringspremies. Deze onderhandelingen kunnen de ondernemer geld opleveren!

*Bron: Leidraad Startende Ondernemer, R.J. Blom

Over Startersinformatie.nl
Startersinformatie.nl is het informatieve kanaal van de website StartendeOndernemers.nl. Hier vind je alle informatieve artikelen die je helpen bij het starten en runnen van je eigen bedrijf. Wil je ook lid worden en zelf starten met posten? Registreer je dan hier.

e-boekhouden